Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Zakat 2.5% Untuk Pengeluaran KWSP

Bagi individu yang merancang untuk membuat pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), penting untuk memahami kewajipan zakat yang mungkin dikenakan, terutama jika pengeluaran dilakukan tanpa sebarang bebanan kewangan.

Menurut laporan Berita AlHijrah bertarikh 18 Mac baru-baru ini, Ahmad Husni Abd Rahman, Pengurus Unit Kanan Syariah & Antarabangsa dari Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), menjelaskan kewajipan zakat bagi pengeluaran yang dibuat secara sukarela.

Kewajipan Zakat 2.5%

Bermula 1 April, individu yang mengeluarkan wang KWSP berjumlah RM10,000 atau lebih tanpa sebarang masalah kewangan akan diwajibkan membayar zakat sebanyak 2.5%. Ini adalah bagi memastikan mereka yang mempunyai kemampuan kewangan membayar zakat atas pengeluaran tersebut.

Ahmad Husni Abd Rahman menegaskan bahawa zakat adalah wajib bagi mereka yang mengeluarkan wang KWSP tanpa bebanan atau masalah ekonomi. “Bagi individu yang tidak menghadapi masalah dari sudut bebanan kewangan, hutang, atau keadaan ekonomi, mereka diwajibkan untuk membayar zakat dari pengeluaran KWSP yang dibuat,” ujarnya kepada Berita AlHijrah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *