Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

STR Fasa 2 2024: Tarikh, Status, dan Jumlah Bayaran

Bersempena dengan tahun 2024, Kementerian Kewangan akan melaksanakan pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 2 mulai 3 April 2024. Maklumat ini diumumkan oleh Perdana Menteri, DS Anwar Ibrahim, dalam Majlis Perjumpaan Bulanan Perdana Menteri bersama Warga Jabatan Perdana Menteri. Artikel ini memberikan panduan lengkap mengenai tarikh bayaran, jumlah bayaran mengikut kategori, dan cara untuk semak status STR Fasa 2.

Apakah Sumbangan Tunai Rahmah (STR)?

Sumbangan Tunai Rahmah (STR) adalah program bantuan kewangan yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk membantu golongan B40. Skim ini menggantikan bantuan yang dikenali sebagai BSH, BKM, BPN, dan BPR. STR 2024 menawarkan bantuan tunai sehingga RM3,100 kepada penerima, dengan tujuan untuk meringankan beban sara hidup lebih kurang 8.7 juta penerima dengan peruntukan hampir RM8 bilion.

Tarikh Bayaran STR Fasa 2

Bayaran STR Fasa 2 akan dilaksanakan pada 3 April 2024 (Rabu). Kementerian Kewangan telah mengeluarkan kenyataan media rasmi berkenaan tarikh ini, yang juga disahkan dalam Majlis Perjumpaan Bulanan Perdana Menteri. Penerima yang layak adalah mereka yang tersenarai dalam data bantuan yang telah disemak silang sehingga 28 Februari 2024. Bagi permohonan baharu dan kemaskini, bayaran akan dilakukan pada Fasa 3.

Jumlah Bayaran STR Fasa 2

Jumlah bayaran STR Fasa 2 adalah berdasarkan kategori penerima dan pendapatan bulanan mereka:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *