Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Semak Status Pinjaman PTPTN dan Tarikh Bayaran

Jumlah Pinjaman

Jumlah pinjaman ditentukan berdasarkan kelayakan, dengan kadar maksimum bergantung pada status pendapatan keluarga dan penerimaan Bantuan Keluarga Malaysia (BKM). Sebagai contoh, jika pelajar atau penjaga adalah penerima BKM, pinjaman boleh mencapai 100% daripada jumlah maksimum.

Program Sepenuh Masa

Program Separuh Masa

2. Permohonan Kali Kedua

Bagi peminjam yang ingin memohon kali kedua, anda boleh menggunakan sistem i-Online PTPTN untuk mengakses status permohonan, mencetak surat tawaran, dan menyemak penyata pinjaman terkini.

Wang Pendahuluan Pinjaman (WPP)

PTPTN menawarkan wang pendahuluan pinjaman sebanyak RM1,500 untuk membantu pelajar sebelum pendaftaran di IPT. Wang ini akan dipotong RM500 setiap semester selama tiga semester. Syarat untuk memohon WPP termasuk:

  • Pelajar adalah warganegara Malaysia
  • Ibu bapa/penjaga adalah penerima Bantuan Sara Hidup Rakyat (BSH)
  • Pelajar ditawarkan pengajian peringkat Diploma atau Ijazah Sarjana Muda sepenuh masa di IPTA dan Politeknik

Bayaran Balik PTPTN

Bayaran balik pinjaman perlu dimulakan 12 bulan selepas tamat pengajian. Kos upah atau ujrah akan dikenakan bermula bulan ke-13. Peminjam boleh membuat bayaran lebih awal untuk mengelakkan kos ujrah.

Penangguhan Bayaran Balik

Penangguhan bayaran balik boleh dimohon jika peminjam memenuhi syarat tertentu seperti menyambung pengajian atau tidak bekerja. Permohonan penangguhan perlu dibuat melalui surat rasmi atau borang penangguhan yang disediakan oleh PTPTN.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *