Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Semak & Bayar Cukai Pintu Selangor

Cukai Pintu Selangor adalah cukai yang dikenakan ke atas harta tanah dalam kawasan Majlis di Negeri Selangor, melibatkan kediaman, perniagaan, perindustrian, dan tanah kosong. Penting untuk mengetahui cara semakan dan pembayaran cukai ini agar tidak berlaku sebarang masalah berkaitan undang-undang. Artikel ini akan membimbing anda tentang kaedah semakan dan pembayaran cukai pintu secara dalam talian dan manual.

Apa Itu Cukai Pintu?

Cukai Pintu, atau dikenali sebagai Cukai Taksiran, adalah cukai yang dikenakan ke atas harta tanah yang terletak dalam kawasan Majlis di Negeri Selangor. Cukai ini dikuatkuasakan berdasarkan Seksyen 127, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). Ia meliputi pelbagai jenis harta seperti:

  • Kediaman
  • Perniagaan
  • Perindustrian
  • Tanah Kosong

Siapa Yang Perlu Menjelaskan Cukai Ini?

Mengikut Seksyen 146, Akta Kerajaan Tempatan 1976, setiap pemilik berdaftar bagi premis seperti kediaman, perniagaan, perindustrian, dan tanah kosong adalah bertanggungjawab membayar cukai ini. Seksyen 155 memperuntukkan bahawa sekiranya penyewa membayar cukai bagi pihak pemilik berdaftar, penyewa tersebut boleh memotong amaun yang dibayar daripada sewa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *