Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Garis Panduan Pemberitaan Media Siber

Kebebasan berpendapat, kebebasan bersuara, dan kebebasan media adalah hak asasi manusia yang dijamin oleh Pancasila, Perlembagaan 1945, serta Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat oleh PBB. Kewujudan media siber di Indonesia juga merupakan sebahagian daripada kebebasan berpendapat, kebebasan bersuara, dan kebebasan media.

Media siber memiliki ciri khas tersendiri yang memerlukan panduan untuk memastikan pengurusannya dilaksanakan dengan profesional, memenuhi fungsi, hak, dan tanggungjawab sesuai dengan Undang-Undang Nombor 40 Tahun 1999 tentang Pers dan Kod Etika Kewartawanan. Oleh itu, Dewan Pers bersama organisasi pers, pengelola media siber, dan masyarakat telah merumuskan Garis Panduan Pemberitaan Media Siber sebagai berikut:

1. Skop

a. Media Siber merangkumi semua bentuk media yang menggunakan platform internet dan menjalankan aktiviti kewartawanan, serta memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Undang-Undang Pers dan Standard Syarikat Pers yang ditentukan oleh Dewan Pers.

b. Kandungan Buatan Pengguna (User Generated Content) merangkumi segala kandungan yang dihasilkan atau diterbitkan oleh pengguna media siber, seperti artikel, gambar, komen, suara, video, dan pelbagai jenis muat naik yang terdapat pada media siber, seperti blog, forum, komen pembaca, dan bentuk lain.

2. Verifikasi dan Keseimbangan Berita

a. Pada dasarnya, setiap berita harus melalui proses verifikasi.

b. Berita yang berpotensi merugikan pihak lain harus diverifikasi dalam berita yang sama untuk memenuhi prinsip ketepatan dan keseimbangan.

c. Ketentuan dalam butir (a) di atas dikecualikan, dengan syarat:

  1. Berita tersebut benar-benar berkepentingan awam yang mendesak;
  2. Sumber berita yang pertama kali adalah sumber yang jelas identitinya, dipercayai, dan kompeten;
  3. Subjek berita yang harus disahkan tidak diketahui keberadaannya atau tidak dapat diwawancara;
  4. Media harus memberikan penjelasan kepada pembaca bahwa berita tersebut masih memerlukan verifikasi lanjut yang akan diusahakan dalam waktu terdekat. Penjelasan ini dimuat di bahagian akhir berita yang sama dalam kurungan dan menggunakan huruf miring.

d. Selepas memuat berita mengikut butir (c), media wajib meneruskan usaha verifikasi, dan setelah verifikasi diperoleh, hasilnya dimuatkan dalam berita kemas kini dengan pautan ke berita asal yang belum diverifikasi.

3. Kandungan Buatan Pengguna (User Generated Content)

a. Media siber wajib menyediakan syarat dan ketentuan mengenai Kandungan Buatan Pengguna yang tidak bertentangan dengan Undang-Undang No. 40 tahun 1999 tentang Pers dan Kod Etika Kewartawanan, yang dipaparkan dengan jelas.

b. Media siber mewajibkan setiap pengguna untuk melakukan pendaftaran keahlian dan log masuk terlebih dahulu sebelum dapat menerbitkan semua bentuk Kandungan Buatan Pengguna. Ketentuan mengenai log masuk akan diatur lebih lanjut.

c. Dalam pendaftaran tersebut, media siber mewajibkan pengguna untuk memberikan persetujuan bertulis bahwa Kandungan Buatan Pengguna yang diterbitkan:

  1. Tidak memuat kandungan bohong, fitnah, kekerasan, atau lucah;
  2. Tidak mengandungi kandungan yang bersifat prasangka dan kebencian berkaitan dengan kaum, agama, etnik, dan antara golongan (SARA), serta tidak menghasut kekerasan;
  3. Tidak mengandungi kandungan yang bersifat diskriminasi berdasarkan jantina, bahasa, serta tidak merendahkan martabat individu lemah, miskin, sakit, atau cacat.

d. Media siber memiliki kuasa penuh untuk menyunting atau menghapus Kandungan Buatan Pengguna yang bertentangan dengan butir (c).

e. Media siber wajib menyediakan mekanisme aduan bagi Kandungan Buatan Pengguna yang dianggap melanggar ketentuan butir (c). Mekanisme ini harus mudah diakses oleh pengguna.

f. Media siber wajib menyunting, menghapus, dan melakukan tindakan pembetulan terhadap Kandungan Buatan Pengguna yang dilaporkan dan melanggar ketentuan butir (c), secepat mungkin dan paling lambat dalam tempoh 2 x 24 jam selepas aduan diterima.

g. Media siber yang telah memenuhi ketentuan butir (a), (b), (c), dan (f) tidak akan bertanggungjawab atas masalah yang timbul akibat penerbitan kandungan yang melanggar ketentuan butir (c).

h. Media siber akan bertanggungjawab atas Kandungan Buatan Pengguna yang dilaporkan jika tidak mengambil tindakan pembetulan setelah tempoh yang ditetapkan dalam butir (f).

4. Pembetulan, Koreksi, dan Hak Jawab

a. Pembetulan, koreksi, dan hak jawab harus merujuk kepada Undang-Undang Pers, Kod Etika Kewartawanan, dan Garis Panduan Hak Jawab yang ditetapkan oleh Dewan Pers.

b. Pembetulan, koreksi, dan hak jawab harus ditautkan pada berita yang diperbetulkan, dikoreksi, atau diberi hak jawab.

c. Di setiap berita pembetulan, koreksi, dan hak jawab harus mencantumkan waktu penerbitan pembetulan, koreksi, atau hak jawab tersebut.

d. Jika berita dari satu media siber disebarluaskan oleh media siber lain, maka:

  1. Tanggung jawab media siber asal terbatas pada berita yang diterbitkan di media siber tersebut atau media siber yang berada di bawah kawalannya;
  2. Koreksi berita yang dilakukan oleh satu media siber harus juga dilakukan oleh media siber lain yang mengutip berita dari media siber yang telah dikoreksi tersebut;
  3. Media yang menyebarkan berita dari satu media siber dan tidak melakukan koreksi atas berita sebagaimana dilakukan oleh media siber asal, akan bertanggungjawab sepenuhnya atas akibat hukum dari berita yang tidak dikoreksi itu.

e. Mengikut Undang-Undang Pers, media siber yang tidak melayani hak jawab boleh dikenakan hukuman denda sebanyak Rp500.000.000 (Lima ratus juta rupiah).

5. Penarikan Berita

a. Berita yang telah diterbitkan tidak boleh ditarik kembali kerana alasan penyensoran dari pihak luar redaksi, kecuali berkaitan dengan isu SARA, moral, masa depan anak, pengalaman traumatik korban, atau berdasarkan pertimbangan khas yang ditetapkan oleh Dewan Pers.

b. Media siber lain wajib mengikuti penarikan kutipan berita dari media asal yang telah ditarik.

c. Penarikan berita harus disertai dengan alasan dan diumumkan kepada umum.

6. Iklan

a. Media siber wajib membezakan dengan jelas antara produk berita dan iklan.

b. Setiap berita/artikel/kandungan yang merupakan iklan atau kandungan berbayar harus mencantumkan keterangan seperti “advertorial”, “iklan”, “ads”, “sponsored”, atau kata lain yang menjelaskan bahwa kandungan tersebut adalah iklan.

7. Hak Cipta

Media siber wajib menghormati hak cipta sesuai dengan undang-undang yang berkuat kuasa.

8. Penempatan Garis Panduan

Media siber wajib menempatkan Garis Panduan Pemberitaan Media Siber ini secara jelas di laman mereka.

9. Pertikaian

Penilaian akhir terhadap pertikaian mengenai pelaksanaan Garis Panduan Pemberitaan Media Siber ini akan diselesaikan oleh Dewan Pers.

Jakarta, 3 Februari 2012

(Garis panduan ini telah ditandatangani oleh Dewan Pers dan komuniti pers di Jakarta pada 3 Februari 2012. Sumber: Dewanpers.or.id)