Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Panduan Peta Indonesia: Fakta Geografi dan Demografi

Fakta Demografik

Mengikut banci kebangsaan 2020, Indonesia mempunyai penduduk seramai 270.20 juta, meningkat daripada 237.64 juta pada 2010. Anggaran rasmi pada akhir 2023 menunjukkan populasi Indonesia meningkat kepada sekitar 280 juta, dengan kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 1.17%.

Indonesia adalah negara keempat terpadat di dunia, dengan kira-kira 55% penduduknya tinggal di Pulau Jawa, pulau paling ramai penduduk di dunia. Walaupun terdapat program perancangan keluarga yang telah dilaksanakan sejak 1967, pertumbuhan penduduk Indonesia masih melebihi 1.1% setahun untuk dekad yang berakhir pada 2020. Jika kadar pertumbuhan ini berterusan, Indonesia dijangka akan melebihi populasi Amerika Syarikat dalam masa terdekat.

Indonesia, dengan kepulauan yang luas dan kepelbagaian geografinya, merupakan salah satu negara yang paling menarik di Asia Tenggara. Dengan populasi yang terus berkembang, Indonesia bukan sahaja merupakan negara keempat terpadat di dunia tetapi juga memainkan peranan penting dalam ekonomi dan budaya global. Peta dan maklumat demografik negara ini memberikan gambaran yang lebih jelas mengenai kekayaan dan kepelbagaian yang ada di Indonesia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *