Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Panduan Peta Indonesia: Fakta Geografi dan Demografi

Indonesia adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di Asia Tenggara, bersebelahan dengan Malaysia di barat laut. Dengan lebih 17,500 pulau dan kepelbagaian budaya yang kaya, Indonesia menawarkan panorama yang unik dan kompleks. Artikel ini akan meneroka peta Indonesia serta maklumat geografik dan demografiknya dengan lebih mendalam.

Maklumat Geografik

Indonesia meliputi kawasan seluas 1,904,569 kmĀ² dan merupakan kepulauan terbesar di dunia, terdiri daripada lebih 17,504 pulau. Terletak strategik di antara Lautan Pasifik dan Lautan Hindi, Indonesia terkenal dengan kepelbagaian geografinya. Pulau-pulau besar di negara ini termasuk Sumatera, Jawa, Kalimantan (dua pertiga daripada pulau Borneo), Sulawesi, dan Irian Jaya. Pulau-pulau ini kebanyakannya bergunung-ganang dengan beberapa puncak mencecah 12,000 kaki.

Negara ini juga dikenali dengan jumlah gunung berapinya yang tinggi; Indonesia mempunyai kira-kira 400 gunung berapi, dengan sekurang-kurangnya 90 daripadanya masih aktif. Ini menjadikan Indonesia sebagai kawasan dengan aktiviti gunung berapi yang paling banyak di dunia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *