Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

MyKasih: Semak Sumbangan Asas Rahmah (SARa) STR 2024

Sumbangan Asas Rahmah (SARa) merupakan inisiatif yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia bagi membantu golongan rentan menghadapi cabaran kos sara hidup yang semakin meningkat. Program ini telah ditambah baik pada tahun 2024, dengan tujuan utama untuk meningkatkan kesejahteraan ekonomi golongan yang memerlukan, selari dengan prinsip keadilan yang menjadi asas kepada kerangka Ekonomi MADANI.

Apakah MyKasih?

MyKasih adalah sebuah organisasi bukan kerajaan (NGO) tempatan yang ditubuhkan pada tahun 2009 oleh Tan Sri Dr. Ngau Boon Keat dan isterinya, Puan Sri Jean. Misi utama MyKasih adalah untuk menyediakan bantuan kepada keluarga miskin dan pelajar yang kurang bernasib baik. Program ini dijalankan dengan kerjasama pelbagai pasar raya dan kedai runcit yang terlibat di seluruh negara.

Pengenalan Sumbangan Asas Rahmah (SARa) 2024

Sumbangan Asas Rahmah (SARa) merupakan bantuan tambahan kepada penerima Sumbangan Tunai Rahmah (STR) yang berstatus Miskin dan Miskin Tegar di dalam sistem eKasih. Program ini diperkenalkan dengan penambahbaikan pada tahun 2024, di mana penerima layak akan mendapat bantuan sebanyak RM1,200 atau RM600 setahun melalui pembelian tanpa tunai untuk keperluan asas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *