Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Doa Akhir & Awal Tahun Hijrah 1446 / 2024 (JAKIM)

Pada petang 6 Julai 2024, kita akan mengakhiri tahun 1445 Hijrah dan memasuki tahun baru 1446 Hijrah. Ini merupakan waktu yang signifikan dalam kalendar Islam, di mana kita diingatkan untuk merenung kembali amalan tahun lalu dan memulakan tahun baru dengan azam dan doa yang baik. Marilah kita bersama-sama mengakhiri tahun ini dan memulakan tahun baru dengan membaca doa akhir tahun dan awal tahun Hijrah.

Kepentingan Awal Muharam

Awal Muharam menandakan permulaan tahun baru dalam kalendar Islam, mengingatkan kita kepada peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah. Hari ini bukan sahaja sebagai permulaan tahun baru, tetapi juga sebagai kesempatan untuk berhijrah dari sikap dan amalan yang tidak baik kepada yang lebih baik. Hijrah bukan hanya perpindahan fizikal, tetapi juga perubahan dalam sikap dan amalan kita.

Waktu Membaca Doa

Untuk mengakhiri tahun 1445 Hijrah, bacalah Doa Akhir Tahun selepas solat Asar atau ketika hampir masuk waktu Maghrib pada 29 Zulhijjah 1445H (6 Julai 2024). Manakala untuk memulakan tahun 1446 Hijrah, bacalah Doa Awal Tahun selepas masuk waktu Maghrib pada 6 Julai 2024.

Doa Akhir Tahun

اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ وَلَمْ أَتُبْ مِنْه وَحَلُمْتَ فِيْها عَلَيَّ بِفَضْلِكَ بَعْدَ قُدْرَتِكَ عَلَى عُقُوبَتِي وَدَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ مِنْ بَعْدِ جَرَاءَتِي عَلَى مَعْصِيَتِكَ فَإِنِّي اسْتَغْفَرْتُكَ فَاغْفِرْلِي وَمَا عَمِلْتُ فِيْهَا مِمَّا تَرْضَى وَوَعَدْتَّنِي عَلَيْهِ الثّوَابَ فَأَسْئَلُكَ أَنْ تَتَقَبَّلَ مِنِّي وَلَا تَقْطَعْ رَجَائِ مِنْكَ يَا كَرِيْمُ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *