Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Cuti Tahun Baru Cina 2024: Cuti Sekolah & Umum Malaysia

Tahun Baru Cina, juga dikenali sebagai Tahun Baru Lunar, adalah salah satu perayaan paling penting di Malaysia. Ia merupakan perayaan keluarga yang utama dan merangkumi cuti umum selama seminggu. Malaysia, sebagai negara majmuk, merayakan perayaan ini dengan penuh meriah memandangkan komuniti Cina adalah salah satu kumpulan etnik terbesar di negara ini.

Asal Usul Tahun Baru Cina

Perayaan Tahun Baru Cina mempunyai sejarah yang panjang, bermula sekitar 3,500 tahun yang lalu. Pada zaman Dinasti Shang (1600–1046 SM), orang Cina mengadakan upacara korban untuk menghormati dewa dan nenek moyang pada awal atau akhir tahun. Terdapat juga legenda tentang Nian, monster yang menyerang kampung pada setiap tahun baru.

Untuk menghalau Nian, masyarakat menggunakan bunyi bising, cahaya terang, dan warna merah. Tradisi ini termasuklah penggunaan mercun, bunga api, pakaian merah, dan sampul merah berisi wang. Selain itu, Tahun Baru Cina juga merupakan masa untuk berkumpul bersama keluarga dan menghormati yang telah meninggal dunia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *