Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Semakan Status & Jadual Pembayaran STR Fasa 3 Tahun 2024

Kerajaan melalui Kementerian Kewangan Malaysia telah mengumumkan pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 3 bagi tahun 2024. Pembayaran ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk terus menyokong rakyat, khususnya golongan berpendapatan rendah, dalam menghadapi cabaran kos sara hidup yang semakin meningkat.

Pengenalan STR Fasa 3

STR adalah inisiatif di bawah Payung Rahmah yang bertujuan untuk membantu golongan B40, M40, miskin, dan miskin tegar. Melalui STR, kerajaan menyediakan bantuan kewangan kepada mereka yang layak, dengan penambahbaikan seperti Sumbangan Asas Rahmah (SARa), yang merupakan bantuan bulanan tambahan.

Pada tahun 2024, rakyat Malaysia telah menerima bayaran bagi Fasa 1 dan 2. Fasa 3 dijangka akan diagihkan pada bulan Ogos ini, dengan tarikh tepat pembayaran akan diumumkan tidak lama lagi.

Kaedah Pembayaran STR

Wang bantuan STR akan diberikan kepada penerima yang layak melalui salah satu kaedah berikut mengikut tarikh jadual bayaran STR yang telah diumumkan secara rasmi:

  • Pengkreditan ke akaun bank penerima.
  • Penunaian di Cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Pastikan anda telah membuat semakan status kelayakan melalui laman web rasmi Sumbangan Tunai Rahmah sebelum datang ke kaunter BSN bagi tujuan penunaian.

Tarikh & Jumlah Bayaran STR Fasa 3

Pembayaran STR Fasa 3 dijangka akan dibuat secara berperingkat pada bulan Ogos 2024. Tarikh rasmi bagi pembayaran STR Fasa 1, 2, 3, dan 4 adalah seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *