Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Panduan Menuntut PERKESO untuk Cuti Sakit atau MC

Sekiranya anda seorang pencarum PERKESO dan mengalami cuti sakit atau mendapat sijil cuti sakit (Medical Certificate, MC), anda berpeluang untuk membuat tuntutan bagi mendapatkan bantuan kewangan. Ini merupakan sebahagian daripada faedah yang disediakan oleh Skim Bencana Pekerjaan (Employment Insurance Scheme – EIS) dan Skim Keilatan (Invalidity Scheme) di bawah PERKESO. Artikel ini akan membimbing anda tentang cara untuk membuat tuntutan dan syarat-syarat yang perlu dipatuhi.

Faedah yang Boleh Dituntut

  1. Faedah Hilang Upaya Sementara
    Jika anda mengalami kecederaan atau sakit yang menyebabkan anda tidak dapat bekerja, anda berhak menuntut Faedah Hilang Upaya Sementara. Faedah ini adalah 80% daripada gaji harian purata anda, dengan kadar maksimum RM105.33 sehari. Bayaran ini hanya untuk tempoh cuti sakit yang disahkan oleh doktor dan mestilah sekurang-kurangnya empat (4) hari termasuk hari kecederaan.
  2. Faedah Perubatan
    Pencarum boleh mendapatkan rawatan perubatan secara percuma di klinik panel PERKESO atau klinik/hospital kerajaan. Sekiranya rawatan dilakukan di luar klinik panel, tuntutan untuk kos rawatan juga boleh dibuat di Pejabat PERKESO.
  3. Faedah Hilang Upaya Kekal
    Sekiranya kecederaan yang dialami menyebabkan hilang upaya kekal, pencarum boleh menuntut faedah ini selepas tamat tempoh cuti sakit. Kadar bayaran adalah sebanyak 90% daripada pendapatan bulanan yang diinsuranskan.
  4. Elaun Layanan Sentiasa
    Bagi mereka yang mengalami kecederaan yang serius dan memerlukan layanan khas daripada orang lain, elaun bulanan sebanyak RM500.00 boleh dituntut.
  5. Faedah Orang Tanggungan
    Jika pencarum meninggal dunia akibat bencana pekerjaan, faedah ini akan dibayar kepada orang tanggungan yang layak, dengan kadar bayaran sebanyak 90% daripada pendapatan bulanan yang diinsuranskan.
  6. Faedah Pengurusan Mayat
    Faedah sebanyak RM2,000.00 boleh dituntut untuk pengurusan mayat sekiranya pencarum meninggal dunia akibat bencana pekerjaan.
  7. Kemudahan Pemulihan Jasmani atau Vokasional
    Pemulihan jasmani seperti fisioterapi dan bantuan alat prostetik serta kemudahan vokasional untuk latihan kemahiran disediakan secara percuma.
  8. Faedah Pendidikan
    Anak-anak pencarum yang meninggal dunia atau mengalami hilang upaya kekal mungkin layak untuk pinjaman atau biasiswa pendidikan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *