Physical Address

Wisma UOA II, No. 21 Jalan Pinang, 50450 Kuala Lumpur, Malaysia

Penyesuaian Caruman PERKESO untuk Pekerja Sendiri

Dalam Belanjawan 2022, Kerajaan Malaysia memperkenalkan inisiatif SPS Padanan Caruman, bertujuan untuk memberikan sokongan kepada Orang Bekerja Sendiri (OBS). Skim ini menawarkan insentif dengan Kerajaan menanggung 80% daripada caruman Pelan 2 Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) PERKESO untuk tempoh setahun.

Ini bermakna, OBS hanya perlu membayar 20% daripada caruman, iaitu sebanyak RM46.60, bagi mendapatkan perlindungan terhadap kemalangan atau penyakit yang berkaitan dengan pekerjaan mereka selama 12 bulan.

Objektif dan Kumpulan Sasaran

Inisiatif ini menyasarkan lapan kumpulan utama OBS yang merangkumi pelbagai sektor pekerjaan. Dengan penajaan caruman ini, OBS boleh menikmati perlindungan sosial yang lebih luas dengan kos yang lebih rendah.

Apakah Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS)?

Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri diwujudkan untuk memberikan perlindungan kepada individu yang menjalankan pekerjaan sendiri di bawah peruntukan Akta Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri 2017. Pada mulanya, skim ini diwajibkan untuk sektor pengangkutan penumpang seperti pemandu teksi, e-hailing, dan bas. Bermula 1 Januari 2020, perlindungan ini diperluaskan kepada 19 sektor pekerjaan sendiri termasuk:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *